κάντε την κριτική σας για κάποιον προορισμό που έχετε επισκεφτεί πρόσφατα: κριτική / review


travelblog
Home » , , , , » Οι ατάκες του Διογένη και του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην μεταξύ του συνομιλία..

Οι ατάκες του Διογένη και του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην μεταξύ του συνομιλία..

Written By travelblog on Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012 | 10:38 μ.μ.

Ο Διογένης από την Σινώπη.
Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε το 412 π.χ. (σύμφωνα με άλλες πηγές το 399 π.χ.), στη Σινώπη του Πόντου.
Ονομάστηκε και '' κύων '' (δηλαδή σκύλος), είναι ο επιφανέστερος εκπρόσωπος της κυνικής σχολής. Οι κυνικοί φιλόσοφοι πρέσβευαν την απόλυτη αμφισβήτηση των πάντων, απέρριπταν κάθε εξουσία και θέλαν την απόλυτη ελευθερία του ανθρώπου. Φιλοσοφία την οποία όχι μόνο την ενστερνίστηκε απόλυτα, αλλά και με παραδειγματική συνέπεια την ακολούθησε σε όλη την έκτοτε ζωή του. Το μόνο περιουσιακό στοιχείο ήταν το πιθάρι ο μανδύας που φορούσε και μια πήλινη κούπα για να πίνει νερό.

( Μια εντυπωσιακή κίνησή του ήταν..να μην ξαναπιεί νερό στην πήλινη κούπα του, όταν είδε ένα παιδί να πίνει νερό στη χούφτα. Λέγοντας: Να που το παιδί αυτό είναι σοφότερο από εμένα.)


Είναι γνωστό ότι ζούσε σε ένα πιθάρι, που το χρησιμοποιούσε για νυχτερινό κατάλυμα του και το οποίο διαρκώς μετέφερε από μέρος σε μέρος. Υπήρξε είρωνας καυστικότατος, προπάντων της ματαιοδοξίας και της υπεροψίας. 

Τρεφόταν μόνο από προσφορές των θαυμαστών του. Κυκλοφορούσε ξυπόλητος, φορούσε ευτελέστατο χιτώνα και κρατούσε πάντοτε ένα μακρύ ραβδί για να διώχνει τα σκυλιά, που του γάβγιζαν. Δε δημιούργησε ποτέ δική του οικογένεια και θεωρούσε τον εαυτό του κοσμοπολίτη. Γνωστή η ρήση του:

«δεν είμαι Αθηναίος, δεν είμαι Έλληνας, είμαι πολίτης του κόσμου».

Ο Διογένης θεωρούσε πως η μόνη σωστή πολιτεία είναι η παγκόσμια.
Σκεφτείτε το λίγο αυτό.. τέτοιες θέσεις φαντάζουν ακόμα και σήμερα, μετά από δυόμισι χιλιάδες χρόνια, ως πολύ προχωρημένες!

Οι Αθηναίοι αγαπούσαν τον Διογένη, για την ετοιμότητα και την ευφυΐα του, με τις οποίες απαντούσε σε κάθε απορία και ερώτηση που του έκαναν, καθώς και για τον αδυσώπητο και τραχύ τρόπο με τον οποίο καυτηρίαζε τα κακώς έχοντα στην κοινωνία.

Χαρακτηριστικά του κυνισμού είναι η προκλητική συμπεριφορά που εκφράζεται συνήθως με την ωμή ειλικρίνεια, το θάρρος αντιπαράθεσης με την υποκρισία.

Ο Μέγας Αλέξανδρος.

Εδώ δεν χρειάζονται και πολλά λόγια.
Βασιλεύς ΜακεδόνωνΗγεμών (Στρατηγός Αυτοκράτωρ) της Πανελλήνιας Συμμαχίας κατά της Περσικής αυτοκρατορίας, διάδοχος των Φαραώ της ΑιγύπτουΚύριος της Ασίας και βορειοδυτικής Ινδίαςπηγή el.wikipedia.org Μικρό αλλά περιεκτικότατο το βιογραφικό! 


Το περιστατικό και η συνομιλία τους.
Όταν λοιπόν ο Μέγας Αλέξανδρος βρισκόταν στη Κόρινθο και ήθελε να γνωρίσει το Διογένη, έστειλε ένα υπασπιστή του για να βρει το Διογένη και να του τον παρουσιάσει. Αφού ο υπασπιστής τον εντόπισε, του είπε: «Σε ζητά ο βασιλιάς Αλέξανδρος να σε δει». Ο Διογένης απάντησε:
«Εγώ δε θέλω να τον δω. Εάν θέλει αυτός ας έρθει να με δει».
Και πράγματι, ο Αλέξανδρος πήγε να δει το Διογένη. Τον πλησιάζει ο Αλέξανδρος και του λέγει «είμαι ο βασιλιάς Αλέξανδρος». Ο Διογένης ατάραχος απαντά:
«και εγώ είμαι ο Διογένης ο Κύων».
Ο Μέγας Αλέξανδρος άναυδος από το απύθμενο θράσος, ενός υποτίθεται υποτελή του, τόσο εντυπωσιάστηκε που του είπε: «Ζήτα μου ό, τι χάρη θες και θα σου την κάνω». Και ο Διογένης του δίνει την θρυλική απάντηση:
«κάνε πέρα γιατί μου κρύβεις τον ήλιο».
«Μην μου στερείς αυτό που δεν μπορείς να μου δώσεις».
Καθώς οι κυνικοί πίστευαν πώς η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκεται στη λιτότητα, στη ζεστασιά του ήλιου και δεν πρέπει να ζητά τίποτα από τα υλικά πλούτη, αλλά επίσης ήθελε να δηλώσει κάτι πολύ πιο ισχυρό, την έμπρακτη δηλαδή αμφισβήτηση της εξουσίας του μεγαλύτερου κατακτητή όλων των μέχρι τότε εποχών και όχι μόνο.

Ο Αλέξανδρος καταλαβαίνει την σημασία της απάντησης και εντυπωσιάζεται ακόμα περισσότερο. Ξεκινά μία μακρά συζήτηση με τον Διογένη που σώθηκε από τον Δίονα τον Πλουσαραίο, η οποία είναι πραγματική διάλεξη πολιτικής κοινωνιολογίας.

Ακούγοντας αυτά τα λόγια στο τέλος αυτής της συζήτησης ο Αλέξανδρος είπε το περίφημο:
«Αν δεν ήμουν αυτός που είμαι, ο ''μέγας Αλέξανδρος δηλαδή'' θα ήθελα να ήμουν Διογένης»
Οι ατάκες του Διογένη και του Μέγα Αλεξάνδρου στην μεταξύ του συνομιλία..
Το συγκεκριμένο σύμπλεγμα αγαλμάτων αναπαριστά ένα πασίγνωστο γεγονός της ιστορίας.
Οι ατάκες του Διογένη και του Μέγα Αλεξάνδρου στην μεταξύ του συνομιλία..
Οι ατάκες του Διογένη και του Μέγα Αλεξάνδρου στην μεταξύ του συνομιλία..
Δήμαρχος της Κορίνθου, είχε την εξαιρετική ιδέα να τοποθετήσει μια σύνθεση αγαλμάτων που παρουσιάζει τη συνάντηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τον φιλόσοφο Διογένη. Η θέση του έργου είναι στα Καλάμια Κορίνθου, πολύ κοντά στην εκκλησία του Αποστόλου Παύλου. Φωτογραφίες και αποσπάσματα κειμένου από εδώ korinthos.gr.
Share this post :

0 σχόλια:

Δημοφιλεις αναρτησεις